Algemene Ledenvergadering

De Algemene Ledenvergadering (ALV) ook wel genoemd de Vergadering van Eigenaars is het hoogste orgaan van een Vereniging van Eigenaars.
De ALV kent een aantal wettelijke verplichtingen, daaronder valt onder meer het aanstellen van een bestuur. Het bestuur roept in elk geval binnen zes maanden na afloop van het boekjaar de ALV bijeen. Als de begroting dan nog niet is opgesteld wordt nog een tweede bijeenkomst georganiseerd.

Op de agenda van de ALV kunnen alle onderwerpen staan, die van belang zijn om:

  • Het gezamenlijk eigendom netjes te onderhouden.
  • De kosten voor onderhoud eerlijk te verdelen.
  • Te waarborgen, dat er voldoende financiële reserve is om tegenslagen op te vangen.
  • Te zorgen dat de marktwaarde van de woning op peil blijft.
  • Het woongenot wordt vergroot.


De volgende punten staan in elk geval op de agenda:

  1. opening
  2. vaststellen agenda (indienen nieuwe punten is niet mogelijk)
  3. vaststellen van het aantal stemmen dat aanwezig is: voor eigenaren van een vierkamerwoning gelden zestig stemmen, voor tweekamerwoningen is dat veertig stemmen, voor eigenaren van een grote garage gelden drie stemmen en voor kleine garages geldt het aantal van twee stemmen.
  4. vaststellen notulen
  5. ingekomen stukken en mededelingen
  6. jaarverslag
  7. financieel overzicht van het afgelopen boekjaar
  8. benoemen leden van de kascommissie
  9. begroting voor het komend jaar
  10. rondvraag (uitsluitend inbrengen van onderwerpen, die niet om een besluit vragen)
  11. sluiting

Extra agendapunten toevoegen

Eigenaren kunnen het bestuur verzoeken een onderwerp (met toelichting), waarover een besluit moet worden genomen, op de agenda te plaatsen. Er kunnen tijdens de vergadering geen nieuwe agendapunten worden toegevoegd. Besluiten die genomen worden tijdens de ALV en die niet op de agenda staan, zijn vernietigbaar. Met deze regeling worden eigenaren in staat gesteld vooraf kennis te nemen van het voorstel.

Het kan zijn dat er nog extra vergaderingen nodig zijn, omdat bepaalde complexe onderwerpen meer tijd vragen of om snelle beslissingen mogelijk te maken.

Voorzitter van de ALV-vergadering

De ALV kiest een voorzitter voor de vergadering; dat kan dezelfde persoon zijn als de voorzitter van het bestuur.

De ALV wordt op initiatief van het bestuur door de voorzitter bijeengeroepen. Eigenaren kunnen het bestuur ook verzoeken een vergadering uit te schrijven. Het bestuur moet in dat geval binnen drie weken de ALV bijeenroepen. Om deze extra vergadering bijeen te roepen zijn minimaal vijf leden nodig. Dat is belangrijk, want anders kunnen er geen rechtsgeldige besluiten worden genomen.

Meer weten? Lees:

Bron: VvE-Veeralleeflat Laatst gewijzigd: 16 januari 2022

Laatste berichten

  • Groen afval 27 september 2023

    Groente, fruit- en tuinafval (GFT).Voor groen afval plaatst ROVA in de week van 25 september 2023 een nieuwe […]

    Lees meer
  • Schoonmaken zeembalkon. 7 maart 2023

    Het schoonhouden van het zeembalkon aan de centrumkant van het gebouw is geen onderdeel van het schoonmaakcontract dat […]

    Lees meer
  • Veeralleeflat in Aanbouw 1 maart 2023

    De oud-voorzitter van de Wijkvereniging, Jacqueline Hasselt, bezorgde begin 2023, deze oude foto van de Veeralleeflat in aanbouw. […]

    Lees meer
  • Let op! Nieuwe afvaltarieven 12 december 2022

    Vanaf 2023 voert de Gemeente Zwolle een tarief op restafval in. Naast een vast bedrag per huishouden betaalt […]

    Lees meer
  • Nieuwe overburen 30 november 2022

    Op 16 november organiseerde Van Wonen (gebieds- en vastgoedontwikkelaar) een informatie-avond in het Carolus Clusius College over het […]

    Lees meer
  • Piepschuim, afval 6 juli 2022

    Verpakkingspiepschuim hoort NIET in de oranje PMD-container. Die is bedoeld voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons. Het […]

    Lees meer