Verleden, heden en toekomst

De foto’s hieronder geven een indruk van de veranderingen in de omgeving van de Veeralleeflat.

Zwolle rond 1926

Zwolle rond 1926

Tot ver in de twintigste eeuw was De Willemsvaart het kanaal dat de IJssel via de Katerveersluizen met de Stadsgracht rond het centrum van Zwolle en het Zwarte Water verbond. Schepen konden vanaf de IJssel, via Zwolle, Zwartsluis naar Meppel en het noorden van Nederland varen.

Rechts van het kanaal De Veerallee, links het Jodendijkje (gezien vanaf het centrum).  Die laatste naam is vervangen door Willemsvaart en is nu de weg waaraan de Veeralleeflat ligt.

Willemsvaart t.h.v. tegenwoordige Vitensgebouw

Willemsvaart 1918, daar waar nu het Vitensgebouw staat.

 

Veerallee 1920

Veerallee rond 1920, links het kanaal met aan de overkant het Jodendijkje.

 

Het scholierenpontje bracht kinderen tot 1964 naar de overkant.

Tot 1964 bracht het scholierenpontje kinderen naar de overkant van de kolenhaven (daar staat nu het oude postgebouw) naar de Emmawijk.

 

Het bouwterrein in 1972.

Het bouwterrein Veeralleeflat in 1972.

Op de achtergrond was het overkapte PTT-perron. Hier kwamen de rode posttreinen aan. De post was onderweg voorgesorteerd. De zakken met post werden in het PTT-Postgebouw verder gesorteerd.

Bouwterrein 1972

Bouwterrein 1972. Hier werd, de luxe, centraal verwarmde Veeralleeflat , gebouwd.

In 1974 was het in Zwolle nog niet gebruikelijk een appartement te kopen. Onder andere met deze poster werden potentiële kopers aangetrokken.

Verkoopposter uit 1974

Verkoopposter uit 1974

Zicht op het zuiden, 1974

Toen de Veeralleeflat in 1974  gereed kwam lag deze aan de rand van de stedelijke bebouwing.

Dit is een foto van het uitzicht vanuit de Veeralleeflat anno 1974.  De brede Willemsvaart werd in de jaren tachtig deels versmald om het wegverkeer meer ruimte te geven. Dit werd de Nieuwe Veerallee. Tot die tijd reed het verkeer over de Veerallee (nu de parallelweg aan de overkant met de lindebomen).  Links langs het water lag het Jodendijkje (nu de Willemsvaart), dat liep tot naar de Joodse Begraafplaats. Deze begraafplaats lag op de plek van het huidige Dinoland. De Joodse begraafplaats is in 1981 onder rabinaal toezicht verplaatst.  Helemaal achteraan op de foto ziet u het gebouw van het huidige Vitens.  Op de voorgrond het in aanbouw zijnde pand van Nissandealer Selles. (Selles verhuurt dit pand nu aan onder meer Welzorg). Daarachter is de Peugeotgarage zichtbaar.

Uitzicht in zuidoostelijke richting, 1974.

Uitzicht in zuidoostelijke richting, 1974.

De boerderijen zijn voor een groot deel verdwenen om plaats te maken voor de kantoren in Hanzeland en de woonwijk Zwolle-Zuid.  De spoorwegovergang op de foto lag ongeveer op de plaats van de huidige fietstunnel en leidde naar de boerderijen aan De Lure. De Lure is vervangen door de Koggelaan en daarachter ligt nu de IJsselallee.

In 1997 werd het Themapark Ecodrome geopend. Het opvallende gebouw is tegen een symbolische bedrag overgenomen van de Floriade in Zoetemeer. Het themapark, inclusief Natuurmuseum, is na 15 jaar gesloten. Het terrein en gebouwen biedt nu plaats aan Dinoland.
De Peugeotgarage is uitgebreid (de blauwe doos). Tussen de Peugeotgarage en het gebouw van Welzorg stond het veilinggebouw van Hekkert. Dit is gesloopt en in 2016 opende DeltaWonen hier haar nieuwe magazijn. De woonhuizen op de voorgrond zijn de enige gebouwen, die er al stonden voordat de Veeralleeflat werd gebouwd.

Uitzicht vanaf de flat richting centrum, 2016.

Uitzicht vanaf de flat richting centrum, september 2016.

Op de foto is het begin van de reconstructie van het kruispunt Westerlaan – Rieteweg – Willemskade – Nieuwe Veerallee te zien. De muur rond het terrein van het Postgebouw is hier al verwijderd. Veel oude bomen zijn inmiddels gekapt om plaats te maken voor de vrije busbanen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer).

Herst 2017 Spoortracé Zwolle

Spoortracé Zwolle, herfst 2017

 

Toekomstige busbrug over het spoor.

Toekomstige busbrug vanaf Willemskade naar het nieuwe busstation.

Waarschijnlijk nog in 2017 wordt begonnen met de bouw van de busbrug over het spoor. De brug loopt achter het oude postgebouw.  Het zicht vanaf de Veeralleeflat verandert daardoor behoorlijk. De brugroute verbindt het kruispunt Rietseweg – Willemskade – Nieuwe Veerallee met het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station. Over renovatie van het oude Postgebouw wordt nog nagedacht.

Bron: Historisch Centrum Overijssel, bewoners Veeralleeflat en diverse internetpagina's Laatst gewijzigd: 28 januari 2018

Laatste berichten

  • Uitnodiging Spoorcafé, 21 februari 2018 0804TonVenselaar - 19 februari 2018

    Zwolle is dit jaar op een aantal data niet of beperkt bereikbaar per trein. Waarom is dit en […]

    Lees meer
  • Liftkeuring 0804TonVenselaar - 19 februari 2018

    Op 1 maart 2018 komt een medewerker van het Liftinstituut voor de jaarlijkse keuring van liften in de […]

    Lees meer
  • Volgende fase aanleg busbrug 0804TonVenselaar - 12 januari 2018

    De afgelopen maanden is langs het gebouw, waarin onder meer City-Post gevestigd is,  gewerkt aan de aanleg van […]

    Lees meer
  • Nieuwe trein op de Kamperlijn niet op topsnelheid 0804TonVenselaar - 24 december 2017

    Vanaf 10-12-2018 is de nieuwe trein op de Kamperlijn in gebruik genomen. De trein zou na een korte stop […]

    Lees meer
  • Brievenbus postnl 0804TonVenselaar - 22 december 2017

    De brievenbus aan de Prinses Julianastraat in het Veeralleekwartier zou worden verwijderd door Postnl. Na klachten van buurtbewoners en […]

    Lees meer
  • Bouw Busbrug begonnen 0804VenselaarTon - 31 oktober 2017

    De bouw van de nieuwe busbrug over het spoor van Zwolle is van start gegaan. Maandag, dertig oktober […]

    Lees meer
  • Afronding reconstructie Willemskade admin - 1 augustus 2017

    De reconstructie van de Willemskade en een klein deel van Westerlaan, Veerallee en Willemsvaart is bijna gereed. Het […]

    Lees meer